Математическата гимназия в Благоевград в топ 10 на национална класация, вижте за какво…

Седмокласниците в Пиринско са на 6-о място в страната /от 28 области/ на Националното външно оценяване /НВО/ по български език и литература и на 8-о по математика. 2632-ма ученици, явили се на изпита по БЕЛ, са постигнали среден резултат от 54.75 точки /от максимални 100/, при среден за страната 53,06 т. Съответно НВО-то по математика положиха 2637 седмокласници от областта, като успеваемостта им е 34.43 т., при 33,63 за страната.
„Резултатите и по двата предмета са над средните за страната, което е положително, но трябва да се направят изводи и анализи, най-вече за математическите компетентности на учениците“, коментира началникът на отдел ОМДК в РУО – Благоевград Методи Попов.
От Министерството на образованието отчитат, че тази година всички седмокласници завършват основно образование по новите учебни програми и за първи път проведения изпит е единен, а не както досега – с модул за оценка по НВО и втори за кандидатстване. Съответно сега задачите са били ориентирани повече към оценяване на функционална грамотност и на умения. В резултат на единия изпит повече ученици са работили и върху въпросите с отворен отговор, затова според зам. министъра Таня Михайлова и значително е намалял броят на учениците, получили нула точки на отворените отговори, в сравнение с 2018 г. – с около 8500 по български език, а по математика – с около 3500 ученици,пише струмабг.
Постиженията на учениците по БЕЛ са в диапазона „добри-много добри“, а по математика са „средни и добри“. Експертите от МОН отдават това на големия брой ученици, които не са работили върху въпросите с отворени отговори.
Анализът на министерството показва, че по български език и литература учениците най-успешно са се справили с намиране на информация в текст, разпознаване на факти от художествен текст и лексикологията. Затруднили са се при тълкуването на текст, граматиката и синтактичната синонимия. По математика учениците са се справили успешно с намиране на корен на уравнение, решение на неравенство, прилагане на заучен алгоритъм и формулите за съкратено умножение. Затруднения са срещнали при еднаквите триъгълници, моделиране на числов изрази, разчитане на данни и при задачите с практическо приложение.
„Българската система на образование се справя относително добре с базовата грамотност, но са необходими повече усилия, за да придобият учениците умения. Учителите трябва да прилагат повече усилия за работа, като към всяко дете се намери специфичният подход”, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на резултатите от Националното външно оценяване и допълни, че трябва да се работи за повече и по-мотивирани учители, защото те са основният фактор. Необходими са и квалификации по прилагане на компетентностния подход, чрез който се формират умения, смята министър Вълчев. По думите му най-добрите анализи се правят на ниво училище и на ниво ученик.
Както е известно, в деня на НВО-то по математика на 19.06. не един и двама ученици излязоха разплакани от изпита, оплаквайки се, че задачите от втората част са били много трудни. Анализирайки НВО, учители по математика коментираха пред репортер на „Струма“ каква е причината, или поне някои от тях, средният резултат за страната да е „Среден” /3/.
„Да, и ние знаем за разплакани деца, неуспели да се справят с НВО. Не можем да кажем дали задачите са били трудни, или не, това зависи от подготовката на децата. Истината е, че изпитният материал е конструиран много добре и обхваща изучаването от 5, 6, 7 клас. Проблемът е, че броят на задачите бе увеличен с една, а времето запазено. Така че от министерството е хубаво да помислят и да предприемат мерки: или да намалят броя на задачите, или да увеличат времетраенето на НВО. Друга причина за ниските резултати е това, че има промяна в първата част на изпита. Там е вкарана т.нар. комбинаторна задача. Нещо, което досега по старите програми се учеше в 10 клас, а сега по новите го „свалиха“ в 7 клас“, направиха разбор на НВО-то по математика утвърдени специалисти по този предмет.
Учители бяха категорични, че твърдения от рода: „Шокиращо ниски резултати“ и „Ударихме дъното“, са тенденциозни и неотговарящи на истината. „Не знаем дали обществото си дава сметка, но при предишния формат изпитът бе на два модула и задачите от втория оставаха да решават седмокласниците, борещи се за място в елитните гимназии. Сега НВО-то е единно и децата, включително тези с недотам добра подготовка по математика, също решават, или поне се опитват, да решават задачите от втората част. Ето, тази разлика в измерването на успеваемостта и участието на всички, включително и на немотивираните ученици в НВО-то, е една от причините за средния успех от 33.63 точки по математика, а не, че децата са станали по-неграмотни и необразовани“, заявиха учители.
Правейки равносметка на резултатите от матурите в 7 клас, от МОН обявиха и кои са най-добрите училища според резултатите по БЕЛ и математика. 8-о място по БЕЛ в националната класация по училища заема Природо-математическа гимназия „Акад. С.П. Корольов“ – Благоевград. 29-те седмокласници на училището са постигнали среден резултат от 85.62 т., което преобразувано в оценка, е на 38 стотни от „Отличен” /5.50/. Така ПМГ се нарежда веднага след Първа частна математическа гимназия – София и изпреварва ППМГ – Ловеч и 145-о ОУ „Симеон Радев“ – София в топ 10 на националната класация.
По математика успеваемостта на учениците от ПМГ е 77 точки /или в оценка 5.20/, като 10-ият в страната резултат е 78.78 т. на ППМГ „Гео Милев“ – Стара Загора.
„Не съм учуден от резултатите. Мястото ни е точно там“, коментира представянето на НВО и 8-то място в страната директорът на ПМГ Николай Каращранов.
Че не е изненадана от успеваемостта на седмокласниците сподели и класният им ръководител Александра Шекерлийска. „Гордея се с учениците си. Те са изключително будни, интелигентни, възпитани деца, и не на последно място – много мотивирани. Знаят какво искат”, каза Шекерлийска, която е старши учител по физика и химия.
Тя сподели, че наред с афинитета си към математиката, информатиката и информационните технологии, учениците били много дейни и сами организирали различни инициативи. Така например по собствено желание изчистили и подредили хранилището към кабинета по изобразително изкуство, а с разрешение на ръководството изрисували с прекрасни картини оградата на гимназията.
„Класът е много компактен и е удоволствие да се работи с такива ученици”, заяви и учителката по математика в 7 клас Цветанка Терзийска. Тя изтъкна, че седмокласниците работели по много проекти, а с колежката й по БЕЛ Ирена Сандева им давали задачи като на НВО и целенасочено ги подготвяли за изпитите, и резултатите не закъснели.
Отлични оценки на Националното външно оценяване по математика са изкарали 8 ученици от класа, а по БЕЛ 19. Цветанка Терзийска коментира и че в областта има само 2 резултата по математика от по 99 точки, като единият от тях е на Огняна Самарджиева, седмокласничка именно в ПМГ.
„Откакто съм учител в Математическата гимназия, това е най-силният ми випуск. Средният успех на класа е 5.87, което показа, че учениците са учили и са подготвени не само по математика и БЕЛ, а и по всички други предмети“, заключи Ал. Шекерлийска, горда с постиженията на учениците си.

 

Свързани новини

Откриха на „Кулата“ 75 бутилки алкохол, скрити в двойното дъно на микробус

Веси

Сгащиха мъж, откраднал мобилен телефон от пейка в Брежани

Веси

Проверяват джипита в Благоевград за фалшиви бележки за имунизации

az

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.